Text Size

Festivitatea de premiere a celei de-a doua ediţii a Concursului de debut literar

PDFPrintE-mail

Secţiunea POEZIE  - Gabriela Toma cu volumul "Cântecul geamănului"

  "M-am născut într-o noapte de iarnă, pe 27 februarie 1981. La 23 de ani mă frământa întrebarea legată de felul în care cititorii de tip Hamlet şi cititorii de tip Don Quijote potenţează şi re-vitalizează semnificaţiile unui text literar tocmai printr-un paradoxal eşec, cel al adaptării la scheme pre-definite şi general acceptate. Întrebarea s-a transformat curând într-o teză de licenţă sub îndrumarea prof. Simona Antonescu. În 2003, graţie unei burse Erasmus la Royal School of Library and Information Science, în Danemarca, am putut vizita Helsingørul şi (sic!) mormântul lui Hamlet. Mai târziu, ecranizările au devenit moduri de relectură osmotică a textelor literare, subiect pe care am avut răgazul să-l studiez cu Matei Călinescu. În 2007 am publicat  primele poeme în română şi spaniolă în revista valenciană „Noul Horizont - Cofa de vigia. Suplemento cultural de creatión artística y vigilancia tecnologica” şi am participat la Atelierul de creaţie „Poezie în viaţă” condus de poeta Nina Vasile. Am mai publicat în revistele "Tomis" din Constanţa şi "Le Fram" din Belgia (poeme traduse de Constantin Abăluţă şi Carl Norac). Am citit poeme în cadrul Cenaclului Euridice condus de Marin Mincu. Un al treilea stadiu al lecturii care mă preocupă în prezent, de data aceasta antropologic, este cel care caută să identifice coincidenţele şi similitudinile de expresie în ritual şi ritual poetic, în spaţiul mexican şi cel românesc”. Gabriela Toma

  "Volumul de faţă pune binecunoscuta întrebare antropologică: cine este celălalt, geamănul, cel care ne poartă, cel care ne influenţează, vecinul, tatăl tăcut sau mama absentă.  În interiorul cuvintelor, simbolurilor, tăcerilor şi distanţelor noastre şi ale celorlalţi construim propriul spaţiu. Punerea întrebării apare într-o singurătate care te îndeamnă la descifrarea figurilor, a semnelor mozaicului, a „urmelor” lăsate de celălalt în spaţiul locuit. Unele poeme sunt străbătute de sentimentul nostalgiei asemenea fotografiilor alb-negru, de imagini translucide, de la încremenire la ruptură şi tensiune în cotidian. Iată developată în faţa noastră existenţa unui personaj apărut şi ţinut în planul secund al privirii."  Gabriela Toma 

Iată pentru ce a primit Marele Premiu:

urcă odată cu mine

urcă odată cu mine,
mai sus decât poate liftul să te ducă
vei înţelege:
minţile noastre sunt nişte diapozitive,
imaginile se reiau dimineaţa:
trupul meu gol
lângă trupul tău gol.

seara ne uităm la un film.
adormim mereu când otik frânge gâtul porumbeilor
pentru prietenul lui.
vecinii bat în uşa umedă a apartamentului
pe care a crescut muşchiul verde.

noi existăm în agenda lor
cu plata la întreţinere.

(continuarea... vă aşteptăm la lansarea volumului în cadrul Târgului Internaţional GAUDEAMUS - parte de carte, ediţia aXVI-a, standul Humanitas)


Secţiunea PROZĂ SCURTĂ  - Carmen Dominte cu volumul "Soarele răsare din televizor"

 

 Carmen Dominte s-a născut pe 6 iunie 1972. Absolventă a Facultăţii de Litere, Universitatea Bucureşti, Specializarea Română – Engleză, 1985, cu un master în Teoria Literaturii, Universitatea Bucureşti, 1986 şi doctorand în Teoria Literaturii, Universitatea Bucureşti, Carmen Dominte este asistent universitar – Departamentul de Limbă Engelză, Universitatea Hyperion Bucureşti, din 2000 până în prezent.   

    
  "Titlul pe care l-am ales poate fi înţeles în două moduri: pe de o parte, televizorul nu este decât aparatul pe care îl deschidem imediat ce ne trezim şi intrăm în lumea de acolo fără să ne mai pese de lumea care curge în jurul nostru; iar pe de altă parte, televizorul poate deveni un spaţiu al imaginarului în care orice este posibil. Mie mi-a plăcut mai mult varianta a doua. În acelaşi timp, tot televizorul reuşeşte să facă legătura între realitatea noastră şi realitatea imaginată de noi, cu alte cuvinte, aş putea foarte uşor să mor (însă doar ca personaj) în lumea din televizor astăzi, iar mâine să mă trezesc ca şi cum nu s-ar fi întâmplat nimic. Toate personajele sunt libere să facă ce vor, să părăsească spaţiul limitat al textului şi să pătrundă într-o realitate străină şi neobişnuită, căreia i se pot adapta sau nu, întocmai ca şi personajele lui Woody Allen în filmul „The Red Rose From Cairo”, sau ca personajul feminin din „Rem” al lui Mircea Cărtărescu. În ultimă instanţă, televizorul poate rămâne doar un pretext pentru a putea prezenta realitatea noastră nu aşa cum este, ci aşa cum ni se pare, cum am vedea-o dacă am avea ochii închişi, sau un simbol al unui univers în care noi ne uităm la noi şi nu ne recunoaştem. Tot ce ne imaginăm, indiferent cât de absurd ar fi,  poate deveni adevărat, iar cum lumile se confundă uşor, nu ar fi de mirare ca în dimineaţa următoare să vedem soarele apărând de după ecranul televizorului." Carmen Dominte

Iată pentru ce a primit Marele Premiu:

MÂNA  MEA  DREAPTĂ

     Când m-am trezit fără un picior, mi-am spus că trebuie să-mi păstrez calmul, că orice exagerare ar fi de prisos, însă era destul de ciudat să ai doi pantofi şi brusc să nu mai foloseşti decît unul. Locuiam singur şi nu urma să impresionez pe nimeni. Priveam din când în când în jos cu speranţa că piciorul meu a apărut la loc, dar de fiecare dată tot ce vedeam era golul rămas în urma dispariţiei membrului meu.
     La micul dejun ţopăiam de colo colo între frigider şi cafetieră. Mai aveam jumătate de oră până să plec şi trebuia să găsesc o explicaţie destul de elocventă pentru ceea ce mi se întâmplase. Am trecut repede în revistă toate evenimentele din ziua precedentă şi nimic nu-mi atrăsese atenţia. Eram sigur că adormisem întreg şi perfect sănătos.
     M-am îmbrăcat în grabă, dar nu ştiam ce să fac cu bucata de pantalon ce atârna inertă în locul piciorului dispărut, aşa că pînă la urmă am prins-o cu ace de siguranţă. Arătam ca un veteran de război ce se pregătea să mergă în piaţa publică la vreo ceremonie de comemorare. [...]

  (continuarea... vă aşteptăm la lansarea volumului în cadrul Târgului Internaţional GAUDEAMUS - parte de carte, ediţia aXVI-a, standul Humanitas)


Secţiunea ROMAN - Dorin Cozan cu volumul "Apocalipsa după Vaslui"

Dorin Cozan s-a născut în Cotnari, a absolvit Facultatea de Filosofie la Iaşi, iar în prezent este profesor în Vaslui.  A publicat poezie şi proza în diverse reviste de cultură, dintre care amintim: Convorbiri literare, Feed-back, Oglinda literară, Timpul, Adevărul literar de Vaslui, Tomis ş.a. Publică, de asemenea, şi pe internet, pe site-urile de literatură. 

"Apocalipsa după Vaslui este rodul unei obsesii. Scrisă în aproximativ 6 săptămâni, ea descrie o lume în care totul este viu, complicat şi totodată simplu, într-un cuvânt- fragil. De aici, permanenţa  jocului ,  importanţa comicului,  discreţia tragicului, ascuns  frecvent sub farmecul unui râs de femeie sau într-o mahala de la marginea Bucureştiului. Dar, mai mult decât acestea, rămâne pasiunea de a scrie şi de a trăi." Dorin Cozan

 

Iată pentru ce a primit Marele Premiu:

1, 5-8   CĂTRE PIŢIPOANCA DIN FERENTARI

5     Iar piţipoancei mele Pompilia „Pepita” Purcărescu din Ferentari, scrisu-i-am pe e-mail următoarele verbe:
6     Aşa parleşte Costel  Caşcaval, cocalar de  Vaslui, gagiu fidel şi şukar, începutul creaţiei lui Dumnezeu: cunosc faptele tale, că nu eşti nici  acasă, nici pe mobil, pe carele ţi l-am cocoşat în ultima noapte in dha clab Fâstâci-Gară, când erai lipită de mine şi mă abureai cu şmenarii din deal.
7     Dar, pentru că eşti cea mai gigea, cea mai adevărată fată, las de la mine să moară duşmanii mei şi te ţin la inima mea, cu toată fiinţa mea care e moartă după tine. Vreau să ştii că noaptea mă strânge la lingurică,  iar  ziua ca nebunu` tresar la amintirea buricului tău ca o mărgică  şi-a tatuajului tău cu armăsar.
8     Da` pentru că spui că nu ţine la tine textele şi că bag de la mine ca să iasă safteaua, trag uşa după mine şi mă închid în mine şi mă biciuesc cu cravaşa ta, Pepita, ciupindu-mă de cercel, ca să vezi tu şi piţipoancele tale da trend cât suferă băiatu`  şi  tace ca o suzetă, unsă şi turată pă sistem turbo. 


 (continuarea... De la Vaslui cetire

Boieri dumneavoastră,
Nebunaticul şi iubitul tuturor femeilor (fie ca ele ştiu sau nu), apocalipticul şi genialul conducător de oşti literare (marii bărbaţi i-au călcat mereu pe urme), scoborâtor din nobila şi fascinanta familie domnitoare Kozăneşti, cneaz de Vaslui şi principe al Moldaviei virtuale, a ştiut dintotdeauna în inima sa ca Soarta l-a ales întru vestirea şi propăşirea idealurilor culturii în care a binevoit a se naşte. Şi, precum Soarele răsare la un semn al genelor Măriei Sale, tot aşa se făcu şi răsări Dânsul în carne şi osicioare în târgul Bucuresci, unde fu aşteptat ca pâinea caldă pentru a fi uns ca mare câştigător al Concursului de debut literar UniCredit, bătălia a II-a, divizia Roman,  unde i s-a lăsat în strajă şi veşnică pomenire această flamură sfântă:


 

 

Aşadar, viitorul este luminos Măriei Sale şi neamului său literar carele este aşteptat, în luna Brumar, la Târgul internaţional de carte Gaudeamus, pe tărâmul Humanitasului, pentru a primi sărutul, mulţumirea şi iscălitura  Cozăneştilor pe umărul, în paginile Apocalipsei sau pe gâtul cel dalb, răzăşesc.

    Domnul Literaturii Române să fie cu noi toţi!

 

Comentarii (2)add comment

romina said:

Buna ziua!
Multumim pentru precizare. Din pacate, nu am vazut aceasta eroare, insa recunosc asa am primit si noi descrierea. Multumim inca odata!
Cele bune,
Romina
 
Raporteaza abuz
vot
vote -
May 14, 2010
Voturi: +0

Violeta said:

Doamna Carmen Dominte s-a nascut in anul 1972. Va rog respectuos sa faceti corectura de rigoare. Doamna merita ceva mai mult respect, iar in 10 ani de-acum incolo (cu atat ati imbatranit-o), vom mai auzi mult(e) despre lucrarile domniei sale.
Va multumesc.
 
Raporteaza abuz
vot
vote -
May 14, 2010
Voturi: +1

Scrie comentariu
quote
bold
italicize
underline
strike
url
image
quote
quote
smile
wink
laugh
grin
angry
sad
shocked
cool
tongue
kiss
cry
micsoreaza | mareste

security image
Scrie caracterele din imagine


busy

2% Pentru Cultura

Prietenii bibliofagia.ro

 

 

 

 

Login

Sponsor

 

Parteneri

 

 

Parteneri media